Over ons

Aanpak

Om de geformuleerde doelstellingen te bereiken hanteren we de volgende vier sporen:

  1. Regiopromotie Eemsdelta
  2. Toeristische informatievoorziening
  3. Evenementencommunicatie
  4. Contractactiviteiten

Regiopromotie en toeristische informatievoorziening

Door de gemeenten Delfzijl, Appingedam, Loppersum en (voormalig) Eemsmond is in 2012 besloten om samen te werken op het gebied van regiopromotie en toeristische informatievoorziening. De taken die hiermee samenhangen worden uitgevoerd door Top van Groningen. Er is voor gekozen gezamenlijk met één gebiedsnaam naar buiten te treden: Eemsdelta. Er is door Top van Groningen een strategisch plan,  een  communicatieplan en -concept ontwikkeld, waarmee de beoogde bekendheid en propositie bij de gekozen doelgroepen onder de aandacht wordt gebracht.

Aan deze plannen wordt onder andere uitvoering gegeven via de volgende kanalen:

  • De toeristische websites eemsdelta.groningen.nl en www.delfzijl.groningen.nl;
  • In samenwerking met Marketing Groningen op visitgroningen.nl;
  • In samenwerking met Visitwadden.nl op visitwadden.nl;
  • Op sociale media zoals facebook en Instagram;
  • Middels onze 2-wekelijkse toeristische nieuwsbrief;
  • Op de matrixborden die langs de toegangswegen staan bij Delfzijl en Appingedam;
  • Via narrow-casting: hiermee geven we toeristische informatie weer op televisieschermen die bij de toeristische informatiepunten en op verschillende andere locaties hangen waar veel mensen komen;
  • Bij onze twee VVV Infoshops: een in het Muzeeaquarium in Delfzijl en een in De Zilverkamer in Appingedam. Hier wordt toeristische informatie verstrekt door onze vrijwilligers, middels het ontwikkelde informatiemateriaal (routes etc.) en er zijn interactieve informatiezuilen geplaatst. Dit zijn herkenbare panelen die foldermateriaal en routes op een aantrekkelijke manier presenteren;
  • Bij de zes VVV informatiepunten die zijn ingericht bij toeristische ondernemers/organisaties in het gebied: Hoogelandmuseum in Warffum, Schathoes Menkemaborg Uithuizen, Vertrekhal Borkumlijn Eemshaven, Borg Ewsum Middelstum, Hotel Spoorzicht & Spa Loppersum, Hotel Termunterzijl;
  • Daarnaast is er een mobiele VVV gerealiseerd in de vorm van een bakfiets. Deze wordt ingezet bij grote evenementen, zoals Op Roakeldais, Bie Daip, Delfsail, Sunsation en Tocht om de Noord, om ook daar de bezoekers te informeren over wat er nog meer te doen is in de regio;
  • Regelmatig versturen wij persberichten en organiseren (in samenwerking met Marketing Groningen) persreizen en bijvoorbeeld Instatours, voor het verkrijgen van media-aandacht.

Evenementencommunicatie

Top van Groningen heeft tevens een prominente taak en rol ten aanzien van de evenementencommunicatie van Eemsdelta. Top van Groningen verzamelt informatie over activiteiten, evenementen en tentoonstellingen en voedt hiermee een centrale evenementendatabase. Deze informatie wordt vervolgens via de hierboven genoemde kanalen verspreid, om zo de evenementen in het gebied bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.

Contractactiviteiten

Top van Groningen kan ook andere partijen en initiatieven in de regio bedienen/ondersteunen, mits dit aansluit bij de doelstellingen van de stichting. Zo ondersteunt Top van Groningen bijvoorbeeld Stichting Marketing Delfzijl (SMD) bij de stadspromotie van de binnenstad Delfzijl. Hiervoor hebben we samen met het bestuur van SMD een promotieplan opgesteld en wordt hier uitvoering aan gegeven.