1 juni 2018 – Vanaf 2017 is er door Top van Groningen gewerkt aan een nieuw digitaal en decentraal VVV-informatienetwerk, deze is in 2018 gerealiseerd. De belangrijkste redenen hiervoor waren:

  • De overtuiging dat toeristische informatie altijd en overal beschikbaar moet zijn
  • Sterk teruglopende bezoekersaantallen bij de VVV’s, mede hierdoor gingen steeds meer VVV-infoshops dicht,
  • Twee van de huidige drie infopunten waren ondergebracht bij niet-toeristische bedrijven. Uit het Continue Vakantie Onderzoek van 2011 blijkt dat juist bij toeristische bedrijven de informatie verwacht wordt en ook daar is het waar de gast komt en verblijft. Veel van deze bedrijven hebben al een informatievoorzieningsfunctie als service aan hun gasten. VVV kan hen daarin ondersteunen en zo beter aansluiten bij zowel de behoefte van de toerist als van de ondernemer.

In 2017 bestond de fysieke VVV-structuur in Eemsdelta uit:

  • 2 eigen infoshops
  • Appingedam gecombineerd met de Zilverkamer
  • Delfzijl
  • 4 VVV-infopunten ondergebracht bij derden
    • Openluchtmuseum Warffum
    • Drogisterij Marja Middelstum
    • Boekhandel Venema Uithuizen
    • AG Ems Eemshaven
  • 1 Back Office
    • Uithuizen

De belangrijkste doorgevoerde wijzigingen naar de nieuwe structuur zijn:

  • Het combineren van de nog enige zelfstandige infoshop in Delfzijl met de ontvangstruimte van het nieuwe Muzeeaquarium (geopend 1 juni 2018).
  • Het verbouwen bij de infoshop in Appingedam, zodat deze weer aansluit bij de wensen van deze tijd.
  • De realisatie van nieuwe infopunten bij 6 toeristische ondernemers/organisaties in het gebied: Hoogelandmuseum in Warffum, Schathoes Menkemaborg Uithuizen, Vertrekhal Borkumlijn Eemshaven, Borg Ewsum Middelstum, Hotel Spoorzicht & Spa Loppersum, Hotel Termunterzijl.
  • Er zijn interactieve informatiezuilen geplaatst bij de infoshops en de infopunten. Dit zijn herkenbare panelen die foldermateriaal en routes op een aantrekkelijke manier presenteren. Hierin is tevens een touchscreen geïntegreerd die door narrowcasting-functionaliteit wordt aangestuurd vanuit de Back Office. Op afstand wordt voor het hele gebied, per deelgebied en zelfs per locatie de inhoud bepaald. Via de touchscreen wordt ook toeristische informatie verstrekt.
  • De Back Office zorgt voor bevoorrading van infopunten en beheer van narrowcasting.
  • Daarnaast is er een mobiele VVV gerealiseerd in de vorm van een bakfiets. Deze wordt ingezet bij grote evenementen zoals Op Roakeldais, Bie Daip, Delfsail, Sunsation en Tocht om de Noord.

Ook de media besteedde aandacht aan de nieuwe VVV-structuur: